Wiadomości

13 maja, 2016

50 lat boksera Subaru

W bieżącym roku przypada 50. rocznica debiutu pierwszego samochodu Subaru z silnikiem ustawionym podłużnie i w układzie poziomym – przeciwsobnym, czyli bokser. W roku 1966 zaprezentowaliśmy niewielkie, ale jednak „pełnowymiarowe” Subaru 1000, z czterocylindrowym, popychaczowym silnikiem chłodzonym cieczą, mającym konstrukcję podobną do tłokowych silników lotniczych, wykorzystywanych w małych samolotach.

 

Owe jednostki napędowe miały przez 50 lat zaledwie trzy główne generacje, różniące się istotnie budową. 1. generacja to silnik o symbolu EA produkowany w wielu wersjach w latach 1966–1980. Początkowo silnik ten miał pojemność 997 cm3, ale z czasem się „rozrastał” i najmocniejsze jego odmiany, stosowane w modelu Leone, miały pojemność 1,8 dm3 oraz turbodoładowanie. Moc maksymalna wzrosła więc od początkowych 55 KM do ok. 190 KM.

 

2. generacja to silniki rodziny EJ, które zadebiutowały w roku 1989 w Legacy, a potem w Imprezie i innych modelach marki. Były to już jednostki nowoczesne, nawet z dzisiejszej perspektywy – krótkoskokowe, oba rzędy cylindrów miały po dwa wałki rozrządu, w każdym cylindrze były cztery zawory, w wielu wersjach stosowano turbodoładowanie. Pojemności skokowe wersji czterocylindrowych sięgały od 1,5 dm3 do 2,5 dm3, moce maksymalne od ok. 90 do ponad 300 KM. To właśnie na tych jednostkach zbudowano rajdową legendę marki Subaru. 

 

Trzeba też wspomnieć o sześciocylindrowych silnikach SUBARU BOXER, powstałych najpierw na bazie konstrukcji EA (silnik o symbolu ER, stosowany w Subaru XT od roku 1987), a potem EJ. Drugi z nich, o symbolu EG33 (3,3 dm3, 24 V, 230 KM) pojawił się w eksperymentalnym modelu SVX, w roku 1991. Później jednostki w układzie B6 (symbol EZ) stosowano w wielu modelach Legacy i SUV-a Tribeca (kilka wersji silnika o symbolu EZ).

 

Trzecia, stosowana obecnie generacja benzynowych czterocylindrowych silników SUBARU BOXER, mająca symbol FB, pojawiła się w roku 2010. Podstawowym jej wyróżnikiem jest relacja skoku tłoka do jego średnicy. Dotąd w silnikach EJ i pochodnych średnica tłoka była większa niż jego skok. W nowej, proekologicznej konstrukcji proporcje te zostały odwrócone, dla poprawy przebiegu momentu obrotowego oraz usprawnienia procesu spalania. W rezultacie, stosując też szereg nowoczesnych rozwiązań technicznych, poprawiających sprawność oraz zmniejszających uciążliwość dla środowiska, zwiększono dynamikę, zmniejszono zużycie paliwa i ograniczono emisję szkodliwych składników spalin. Jednostki te mają pojemność od 1,6 dm3 do 2,5 dm3 i moce maksymalne do 170 KM, bez turbodoładowania. Powstały jednak kolejne odmiany jednostek tej rodziny, m.in. FA20D (z wtryskiem bezpośrednim) i FA20F (silniki turbodoładowane, o mocy maksymalnej nawet do 300 KM).

 

Wreszcie przypomnijmy o kolejnym wyjątkowym silniku – BOXER DIESEL. Jednostka o symbolu EE pojawiła się w gamie marki w roku 2007. Wersje tego silnika legitymują się mocą ok. 150 KM, momentem maksymalnym ok. 350 Nm i obecnie spełniają normę czystości spalin Euro 6.

 

Nie zamierzamy odchodzić od układu przeciwsobnego silników.  Koszty produkcji zapewne nadal będą większe niż typowych silników rzędowych czy w układzie V, ale warto robić coś więcej dla bezpieczeństwa podróżujących Subaru.