W bieżącym roku przypada 50. rocznica debiutu pierwszego
samochodu Subaru z silnikiem ustawionym podłużnie i w układzie poziomym –
przeciwsobnym, czyli bokser. W roku 1966 zaprezentowaliśmy niewielkie, ale
jednak „pełnowymiarowe” Subaru 1000, z czterocylindrowym, popychaczowym
silnikiem chłodzonym cieczą, mającym konstrukcję podobną do tłokowych silników
lotniczych, wykorzystywanych w małych samolotach.
Owe jednostki napędowe miały przez 50 lat zaledwie trzy
główne generacje, różniące się istotnie budową. 1. generacja to silnik o
symbolu EA produkowany w wielu wersjach w latach 1966–1980. Początkowo silnik
ten miał pojemność 997 cm3, ale z czasem się „rozrastał” i najmocniejsze jego
odmiany, stosowane w modelu Leone, miały pojemność 1,8 dm3 oraz
turbodoładowanie. Moc maksymalna wzrosła więc od początkowych 55 KM do ok. 190 KM.
2. generacja to silniki rodziny EJ, które zadebiutowały w
roku 1989 w Legacy, a potem w Imprezie i innych modelach marki. Były to już
jednostki nowoczesne, nawet z dzisiejszej perspektywy – krótkoskokowe, oba
rzędy cylindrów miały po dwa wałki rozrządu, w każdym cylindrze były cztery
zawory, w wielu wersjach stosowano turbodoładowanie. Pojemności skokowe wersji
czterocylindrowych sięgały od 1,5 dm3 do 2,5 dm3, moce maksymalne od ok. 90 do
ponad 300 KM.
To właśnie na tych jednostkach zbudowano rajdową legendę marki Subaru.
Trzeba też wspomnieć o sześciocylindrowych silnikach SUBARU
BOXER, powstałych najpierw na bazie konstrukcji EA (silnik o symbolu ER,
stosowany w Subaru XT od roku 1987), a potem EJ. Drugi z nich, o symbolu EG33
(3,3 dm3, 24 V, 230 KM)
pojawił się w eksperymentalnym modelu SVX, w roku 1991. Później jednostki w
układzie B6 (symbol EZ) stosowano w wielu modelach Legacy i SUV-a Tribeca
(kilka wersji silnika o symbolu EZ).
Trzecia, stosowana obecnie generacja benzynowych
czterocylindrowych silników SUBARU BOXER, mająca symbol FB, pojawiła się w roku
2010. Podstawowym jej wyróżnikiem jest relacja skoku tłoka do jego średnicy.
Dotąd w silnikach EJ i pochodnych średnica tłoka była większa niż jego skok. W
nowej, proekologicznej konstrukcji proporcje te zostały odwrócone, dla poprawy
przebiegu momentu obrotowego oraz usprawnienia procesu spalania. W rezultacie,
stosując też szereg nowoczesnych rozwiązań technicznych, poprawiających
sprawność oraz zmniejszających uciążliwość dla środowiska, zwiększono dynamikę,
zmniejszono zużycie paliwa i ograniczono emisję szkodliwych składników spalin.
Jednostki te mają pojemność od 1,6 dm3 do 2,5 dm3 i moce maksymalne do 170 KM, bez
turbodoładowania. Powstały jednak kolejne odmiany jednostek tej rodziny, m.in.
FA20D (z wtryskiem bezpośrednim) i FA20F (silniki turbodoładowane, o mocy
maksymalnej nawet do 300 KM).
Wreszcie przypomnijmy o kolejnym wyjątkowym silniku – BOXER
DIESEL. Jednostka o symbolu EE pojawiła się w gamie marki w roku 2007. Wersje
tego silnika legitymują się mocą ok. 150 KM, momentem maksymalnym ok. 350 Nm i
obecnie spełniają normę czystości spalin Euro 6.
Nie zamierzamy odchodzić od układu przeciwsobnego
silników. Koszty produkcji zapewne nadal
będą większe niż typowych silników rzędowych czy w układzie V, ale warto robić
coś więcej dla bezpieczeństwa podróżujących Subaru.