Subaru 360 na liście Dziedzictwa Inżynierii Mechanicznej
Datę 7 sierpnia 2016 roku dopisać
należy do najważniejszych w długiej historii malutkiego samochodu Subaru 360. Tego
dnia zachowany przez Fuji Heavy Industries egzemplarz Subaru 360 Model K111 decyzją
Japońskiego Towarzystwa Inżynierów Mechaników JSME (z ang. Japan Society of Mechanical Engineers) dołączył do grona produktów
figurujących na liście Dziedzictwa Inżynierii Mechanicznej. Wydarzenie to miało
miejsce podczas uroczystości, która odbyła się na Uniwersytecie Tokijskim w
ramach obchodów tzw. Dnia Maszyny i Tygodnia Maszyny.
Subaru 360 pojawiło się na
japońskich drogach w 1958 roku i było pierwszym produkowanym masowo samochodem
spod znaku Plejad. Nieprzekraczający trzech metrów długości pojazd z łatwością
pomieścić mógł cztery dorosłe osoby, oferując im komfortową jazdę. Kompaktowość
i praktyczność modelu sprawiły, że bardzo szybko zyskał on ogromną popularność
wśród użytkowników dróg Kraju Kwitnącej Wiśni, pieszczotliwie nazywających go „biedronką”.
Tegoroczna decyzja o wpisaniu
Subaru 360 na listę Dziedzictwa Inżynierii Mechanicznej jest wyrazem uznania
dla jego historycznego znaczenia i wkładu w rozwój tej dziedziny inżynierii w
Japonii. Działające od 1897 roku JSME tworzy niniejszą listę od 9 lat. Obecnie figurują się na niej 83 produkty – docenione Subaru znajduje się na pozycji nr
78. Lista stanowi niezwykle ciekawe zestawienie najcenniejszych osiągnięć
japońskiej myśli technicznej, będących jednocześnie częścią dziedzictwa
kulturowego kraju. Z całą pewnością będzie ona dla przyszłych pokoleń
Japończyków wspaniałym świadectwem dokonań inżynierów stojących za tymi
osiągnięciami.