Fuji Heavy Industries
poinformowało, że globalna sprzedaż samochodów Subaru wyposażonych w system
EyeSight przekroczyła już milion egzemplarzy! Siedmiocyfrowy wynik udało się
osiągnąć po ośmiu latach i siedmiu miesiącach od chwili premiery rozwiązania na
japońskim rynku w maju 2008 roku.
Opracowany przez japońskich specjalistów Subaru, system EyeSight zachowuje się jak cyfrowa „druga para oczu”. Obserwując
drogę, na podstawie trójwymiarowego obrazu z kamery stereoskopowej, czuwa on nad
bezpieczeństwem kierowcy i pasażerów. W chwili wykrycia potencjalnego
niebezpieczeństwa ostrzega kierowcę, a w sytuacji krytycznej potrafi wyhamować
samochód, aby uniknąć kolizji. Rozwiązanie cieszy się wciąż rosnącym
zainteresowaniem osób decydujących się na zakup samochodów Subaru, czemu nietrudno
się dziwić. Wystarczy przyjrzeć się wynikom analiz przeprowadzonych przez
japoński Instytut ds. Badania Wypadków Drogowych i Analizy Danych (ITARDA) na
reprezentatywnej grupie 10 000 samochodów. Z danych zebranych przez
Instytut wynika, że w przypadku pojazdów wyposażonych w system EyeSight
zdecydowanie, bo aż 61%, mniej było wypadków, których uczestnicy (w tym piesi) odnieśli
obrażenia lub ponieśli śmierć, niż miało to miejsce w podobnej reprezentatywnej
grupie samochodów, które owego systemu nie posiadały. Po wyeliminowaniu
przypadków z udziałem pieszych i skupieniu się na zdarzeniach, w których
uczestniczyły jedynie pojazdy, wynik był jeszcze lepszy. W tym przypadku
okazało się, że EyeSight na pokładzie to aż 84% mniej wypadków.
Z zalet systemu EyeSight
korzystać mogą już kierowcy w Japonii, USA, Kanadzie, Australii i Nowej
Zelandii. Dostępny jest on również w Europie, a od niedawna – w Chinach.
Rozwiązanie cieszy się dużym uznaniem ekspertów weryfikujących bezpieczeństwo
samochodów w ramach najbardziej wymagających programów oceny na świecie. W
ostatniej edycji testów systemów bezpieczeństwa prewencyjnego przeprowadzonych przez
Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) w USA wszystkie modele Subaru wyposażone
w EyeSight (w specyfikacji amerykańskiej 2017) uzyskały najwyższą notę („superior”).
Tym samym dołączyły one do grona pojazdów noszących tytuł Top Safety Pick+
(TSP+). Modele Subaru z EyeSight na pokładzie świetnie wypadły również w rozszerzonych
badaniach w ramach Japońskiego Programu Oceny Nowych Samochodów (JNCAP)
mających na celu ocenę poziomu bezpieczeństwa prewencyjnego pojazdów,
zdobywając tym razem tytuł Advanced Safety Vehicle z dwoma plusami (ASV++). Ponadto
w ubiegłorocznej edycji badań przeprowadzonych przez Euro NCAP maksymalna
liczba pięciu gwiazdek przyznana została Levorgowi z systemem EyeSight,
jedynemu testowanemu wówczas modelowi spod znaku Plejad.